Doorgaan naar hoofdcontent

Dagjesmensen of ware fans? Kies maar!

''Ok, wat heb ik tot slot nog nodig om te beginnen met m'n onderneming? Ff snel een logo'tje en wat radiotijd voor een commercial? Laat maar binnenstromen die klanten!'' 
Was het allemaal nog maar zo eenvoudig. Als je genoegen neemt met dagjesmensen die afkomen op prijsacties, ok. Maar iedere ondernemer verlangt natuurlijk naar loyale klanten. Klanten die zo enthousiast zijn dat ze voor gratis publiciteit zorgen bij vrienden en familie. Niet ondenkbaar, mits je het vanaf de start goed aanpakt. 


De gehaaide consument

De tijd van onbeschaamde zelfpromotie is voorbij. Consumenten zijn slimmer dan ooit. Door de toename aan online podia zoals social media, fora en blogs zijn ze afgelopen decennium bovendien een stuk mondiger geworden. Meer kennis neemt een meer kritische houding met zich mee. En dat maakt het niet makkelijker om loyaliteit af te dwingen. Om een plekje in het geheugen van je klanten te veroveren, zul je met meer moeten komen dan prijsacties en gratis samples.

''Bedankt voor je bericht bedrijf x. Ik neem het vanaf hier over en bepaal zelf wel wat ik er mee doe. Vriendelijke groet, een willekeurige consument.''

Je kan schreeuwen met advertenties wat je wilt; voor jou tien anderen. Zeker als je pas net om de hoek komt kijken met je bedrijf neemt men je nog niet serieus. Consumenten zijn al bekend met andere merken binnen jouw branche, dus waarom zou men opeens jou moeten overwegen? 

Omdat jij een uniek verhaal hebt over jezelf en je bedrijf en niet bang bent om dit te delen op je website, social media en andere communicatie. Van begin af aan je menselijke kant tonen, heeft meer waardering voor je assortiment tot gevolg. Je organiseert een persoonlijke sfeer rondom je producten wat sneller zal raken dan weer een tijdelijk kortingsactie. 

Begin met 'waarom'

Hoe doen succesvolle merken dat toch? Het lijkt wel of ze precies op het juiste moment weten waar men behoefte aan heeft. En dat soms al voor decennialang binnen hun branche. Bedrijven als Apple, Samsung en Nike krijgen het voor elkaar om consumenten om te vormen tot ware Pr-agenten. Wie pronkt er niet graag met zijn of haar nieuwe iPad? Online via social media en offline bij vrienden en familie is het vaak genoeg het gesprek van de dag. 

Uiteraard bepalen deze multinationals grotendeels zélf deze behoefte. Door miljoenen in reclame-activititeiten te stoppen, weet de halve wereld dat er een nieuwe iPad op komst is.
Maar het gaat verder dan geld pompen in de reclamemolen. Elk nieuw product is een logische stap binnen een never ending story. Een verhaal waar veel mensen bovendien maar al te graag een rol in willen spelen. 

In deze video toont Simon Sinek aan hoe Apple dit kunstje flikt. Bij Apple werken ze vanuit de kern (waarom) van hun bestaan uit naar de werkelijke presentatie van hun producten (hoe en wat). Dit terwijl veel andere bedrijven slechts aandacht besteden aan de presentatie van hun productassortiment. Maar dit beklijft minder. Door de consument puur met producteigenschappen en prijsinformatie te confronteren, mist je communicatie de herkenbare context die bv. Apple wel heeft. Om iemand die zojuist een aankoop bij je heeft gedaan een volgende keer weer jou te laten overwegen, dien je meer van je menselijke en persoonlijke kant te laten zien.


 Van transactie naar interactie


Je wilt klanten die zo enthousiast zijn over je product dat ze er anderen mee besmetten. Maar hoe realiseer je dit met een beperkt budget? Iedere ondernemer heeft passie voor wat hij of zij doet. Schrijf uit waarom jij ondernemer bent geworden. Waarom jij elke dag opstaat om weer een dag lang te bewijzen dat je er toe doet als bedrijf. Dat je echt een verschil kan en wilt maken voor jouw doelgroep. Construeer op die manier een uniek en menselijk verhaal rondom je onderneming en breng binnen die context je producten aan de man.

Vervolgens breng je diezelfde persoonlijke sfeer aan in al je communicatie; van je website tot aan je visitekaartje. Op die manier worden aankopen eerder gezien als interactie dan (oppervlakkige) transactie. Je zal langer in het geheugen blijven hangen en vergroot je kans op positieve mond-tot-mondreclame. Zeker wanneer je mogelijkheden (sharebuttons) op je site plaatst om een aankoop te delen met je sociale netwerk. Simpelweg producten op je site zetten met een mooi plaatje eromheen is niet voldoende om echt iets op te bouwen met klanten. Consumenten zijn zeer onderlegd tegenwoordig, daar prikken ze met alle gemak doorheen. 

Neem ter inspiratie eens een kijkje op de site van Coolblue. Deze jonge, Nederlandse ondernemers laten niets aan het toeval over en hebben goed nagedacht over de uitstraling van hun bedrijf. Binnen elke productcategorie en iedere stap van het koopproces komt dezelfde persoonlijke, betrokken sfeer terug. Zowel online als offline. Dit leidt tot waardering voor de mensen achter de schermen en daarmee tot vertrouwen bij de klant. Het recept voor een winstgevend bedrijf!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.