Doorgaan naar hoofdcontent

De kracht van testimonials

'Wat is de ROI geweest  van onze laatste Adwords campagne? Hoeveel impressies krijgen we tegen welk budget voor de eerstvolgende display campagne?'
Allemaal zeer belangrijke gegevens om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je online marketing activiteiten. Zonder het belang van paid (online) media te ontkennen, is het sterk aan te raden meer in te zetten op 'earned media'. Zorg ervoor dat anderen jouw verhaal vertellen en gebruik dat als PR instrument, bijvoorbeeld in de vorm van een testimonial...


Ninety-two percent of consumers around the world say they trust earned media, such as word-of-mouth and recommendations from friends and family, above all other forms of advertising.’ Nielsen rapport (2012)
Testimonials. Iedereen heeft er een zwak voor. Je wilt/moet iets aanschaffen waarvoor je aardig in de buidel moet tasten, en je gaat (soms volledig) af op de mening van een ander. Soms zoek je simpelweg dat ene duwtje, omdat je het eigenlijk al weet. Soms heb je geen idee, en bepaalt je beste vriend welke laptop je koopt. In het huidige digitale tijdperk worden we overstelpt met meningen en reviews op social media en websites. Wat je ook overweegt om aan te schaffen, er is altijd iemand die het al kent of ervaren heeft.

Duwtje in de rug

Hartstikke handig allemaal, maar wie moet je nog geloven? Hoewel het altijd verstandig is je vraagtekens te plaatsen bij sommige aanbevelingen, maakt het in de praktijk niet zo gek veel uit wie wat zegt. Op een zeker moment in je customer journey heb jij bevestiging nodig om tot actie te komen. Je hebt 6 verschillende websites over van bedrijven die hetzelfde product verkopen. Kijk je naar de mensen achter het bedrijf? Of naar de manier waarop ze hun missie en visie hebben geformuleerd? Lijkt me sterk. De site die op dat moment een sterke testimonial naar voren schuift, gaat er met de buit vandoor.

‘Amazing Mike!’

Als ik praat over testimonials doel ik overigens niet op van die zwevende, nietszeggende quotes, vaak voorzien van een overduidelijk goedkope stockfoto:
‘Eindelijk een product die precies doet wat ik wil!’ of ‘Wow, in 2 weken 10 kilo kwijt. Wie had dat gedacht?’.
Ik heb het over meningen waar een zekere oprechtheid van afstraalt. Nuchtere en degelijke feedback, die meer een ondersteunende rol speelt en dus niet op agressieve ‘in your face’ technieken berust. Er gaat simpelweg niets boven de bevestiging van een andere gebruiker of koper. De tijd van de tandartsen in witte jassen op tv die een bepaald merk aansmeren is voorbij. Als de buurman zegt geen last van tandsteen meer te hebben dankzij Prodent, is de keuze veel eerder gemaakt.

Conversie en loyaliteit

Ieder (min of meer) succesvol bedrijf heeft tevreden klanten. Klanten die met regelmaat terugkeren voor de kwaliteit van je product, de service die je verleent of scherpe prijzen die je hanteert. Door die tevredenheid terug te brengen in je online communicatie, verhoog je de kans op conversie en loyaliteit aanzienlijk. Laat hen vertellen wat je kracht is in plaats van eenzijdig te communiceren hoe ‘onderscheidend en kwalitatief sterk’ je product is. Dat kan je nog zo hard schreeuwen, als je er geen bewijs bij kunt plaatsen, gelooft niemand je.
Referrals brengen (dan wel niet indirect) je merk écht tot leven. Daar kan geen SEA/SEO of display campagne tegenop!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale zelfmerkreflectie, iemand?

'Soms, als je te dicht op je eigen onderneming zit, is het moeilijk in te schatten hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.' Mooi hè. Zo lijkt het net een gave quote van één of andere marketinggoeroe. Niets is minder waar. Ik schud 'm zo uit m'n mouw. En ik ga nog niet lang genoeg mee in het vak om als goeroe bestempeld te worden.

Van een warm bad naar jacuzzi

Te vaak zie ik ondernemers proberen hun concurrenten te overschreeuwen met nóg meer reclame. ''Als je maar vaak genoeg laat weten dat je de beste bent, geloven ze dat vanzelf wel'', hoor ik iemand nog zeggen. Als je maar genoeg transparantie en relevante informatie biedt, vinden ze je vanzelf wel, zou ik willen zeggen.  Is er een manier om als klein bedrijf tegenwicht te bieden aan grote jongens om je heen? Zonder het belang van enige continue communicatie te ontkennen, zeg ik volmondig ''ja''.