Ik: 'Nope'.
Klant: 'Waarom niet?'
Ik: 'Creatieve vrijheid?'
Licht geïrriteerde klant: 'Ik heb toch niet voor niets de laatste avonden zitten tikken op m'n laptop?'
Ik: 'Nee klopt. Maar de bezoeker van je site, en daarmee jouw potentiële klant, zit niet te wachten op lappen tekst over je 'transparante bedrijfsvoering' en je 'team met vakbekwame specialisten'.'
Niet bij een eerste kennismaking in ieder geval. Als ze al wat langer je digitale en/of fysieke winkel binnenlopen en zich ontpoppen als ware ambassadeurs van je merk, dan zijn ze zelfs bereid je nieuwsbericht te lezen dat conciërge Bertus reeds 20 jaar in dienst is bij je.
Trek 't voor 't gemak naar het privédomein. Je hebt vast wel eens een eerste date gehad. Begon je toen ook eindeloos over jezelf te praten en gaf je jezelf volledig bloot? Ja? Dan zat een tweede date er vast niet in. Of wel, maar dan ging het diegene minder om jou als persoon. Nee, je tast af, stelt vragen en bent beleefd, want je kent elkaar niet of nauwelijks.
A little less conversation...
Hetzelfde geldt voor je presentatie online. Je wilt je product slijten aan iemand die je niet direct kan zien, laat staan een koffie kan aanbieden en daarmee verbaal beïnvloeden. Daarom geldt op je website: 'a little less conversation, a little more action' (zet desnoods de remake van onze vriend Junkie XL op repeat). Grote kans ook dat een bezoeker van je site naast jouw website nog 10 tabbladen heeft open staan met concurrerende sites, die (je raadt het al) exact hetzelfde product verkopen, maar verpakt in een ander jasje. En vaak interesseert het hem geen achterwerk wat voor jasje het precies betreft. Hungry - need food - now.Ook onze grote vriend Google is niet meer gecharmeerd van al je zelfbevlekking. Wel van relevante content. Informatie die er toe doet voor de bezoeker van je website. Antwoorden, oplossingen, dat soort dingen. Het liefst ook niet te extreem doorzichtig volgepropt met zoekwoorden in de hoop hogerop in de zoekresultaten te komen. Daar is hij tegenwoordig veel te slim voor geworden en trapt 'ie niet meer in. Sterker nog, als een ware 'keywordofficer' stuurt hij je zo naar pagina 453 of zelfs z'n hele digitale boek uit als je de boel probeert te manipuleren.
Doe maar niet dus.
Hapklare brokken
Maar kan ik dan helemaal niets meer vertellen over ons bedrijf? Jawel, maar breek het op in hapklare brokken, breng het op smaak met een snufje zout en smeer het vervolgens lichtjes uit over verschillende delen van je website. Neem je bezoeker mee in jouw verhaal door een slimme en vermakelijke combinatie van beeld, tekst en animatie, waarbij relevantie altijd key is. Open bijvoorbeeld met drie heldere bullet points wat jouw product uniek maakt. Breng vervolgens jullie werkwijze in kaart door middel van een fraaie infographic. Alles ondersteund door vlijmscherpe fotografie, subtiele headers en uitnodigende, maar short copy.Kort gezegd: organiseer een ware (online) beleving. Een warm bad waar je langzaam de bubbels van aanzet. Niet door jezelf centraal te stellen, maar je product en daarmee de behoefte van de bezoeker van je site. Zodat alle openstaande tabbladen om je heen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zodat mensen graag terugkomen en over je gaan vertellen. Beste marketing die er is. En dat alles door simpelweg minder te lullen en meer te luisteren. Denk aan die eerste date.
Oh, en voorzie iedere pagina van je site van dezelfde hoeveelheid aandacht en kwaliteit. Zodat die fijne beleving te proeven is tot en met de sitemap in je footer. Niet dat de homepage als een heerlijke glas champagne wegdrinkt, en je 'over ons' pagina de smaak heeft van karnemelk die zwaar over de datum is.
Reacties
Een reactie posten